2023 september en oktober
De schilderijen van Rob Jacobs weerspiegelen zijn beleving van de werkelijkheid. Een schets maakt hij niet, net als in de jazzmuziek werkt hij al improviserend aan de landschappen en stillevens.
Val Valta tekent en schildert sinds zijn jeugd en heeft grote bewondering voor de klassieke en realistische kunst. De inspiratie voor de meeste werken van deze expositie komen van zijn woonplaats; Ameland.
De bronzen vogels van Henri Poppelaars zijn expressief en treffend vorm gegeven. Het resultaat van gefascineerde observaties en oog voor detail. |
Zomer 2023
HARRY LEURINK, BEELDHOUWER EN HOUTSNIJDER
Kunstenaar Harry Leurink (geboren in 1960 in Gorssel) studeerde Beeldhouwen aan de Kunstacademie van 's-Hertogenbosch. Na zijn studie werkt hij als muzikant enliedjesschrijverin Rotterdam en Amsterdam. In 1995, het stadsleven beu, vertrekt hij naar het rustige oosten van het land om eerst als bosarbeider en later als boswachter op de Veluwe te werken.
INSPIRATIE UIT DE NATUUR
Door toeval begint hij rond 2000 met het vervaardigen van houtsnijwerk. Het houtsnijden stilt zijn grote behoefte aan stilte, rust en eenzaamheid. Inspiratie voor het maken van zijn houten beelden vindt hij in de prachtige natuur waarin hij leeft en werkt en in het werk van de Noorse schrijver Knut Hamsun. Hij herkent zich in het thema van buitenstaander in de maatschappij waaraan hij zich niet kan conformeren. |
2022 september oktober november
Wat de kunstenaar over zijn werk en het werkproces verteld:
De bedoeling is om de beschouwer van mijn werk tot eenzelfde ervaring te laten komen: dat van het eigen scheppende vermogen. Ik denk dat iedereen voordurend de wereld schept, door de eigen aannames, overtuigingen etc. Scheppen zie ik daarbij niet alleen als het echte materiële bouwen, maar ook als het interpreteren van dingen en gebeurtenissen. Twee mensen die schijnbaar objectief op hetzelfde moment getuige zijn van iets, kunnen elk toch iets totaal anders ervaren. |
2022 maart april mei
Ode aan de polder: Rijnenburg in beeld.
SOLO expositie van Marco de Vente van Etsen Tekeingen en Aquarellen.
Grazig grasland aan de rand van Utrecht, in de oksel van twee snelwegen, de A2 en de A12, in het zuiden begrensd door de Hollandse IJssel. Geen wonder dat vele partijen begerig kijken naar de polder Rijnenburg. Of het nou gaat om woningbouw of windmolens en zonnepanelen, in combinatie met het groen dat de snel groeiende stad in het midden van het land broodnodig heeft, is dit een ideale bouwlocatie.
Onno Havermans Fragment, vergenomen uit TROUW 28 mei 2021 |
2021 november - december
Iet Kortschot, keramiek “Kristalglazuren bestonden al in de Art Nouveau periode. Door verschillende manieren van stoken kun je uiteenlopende kristalvormen laten groeien, vergelijkbaar met ijs.” In haar nieuwe tegelwerken valt op dat de kristallen achter de horizon kleiner zijn dan op de voorgrond. Ze brengt meerdere glazuurlagen aan op de tegel om diepte te suggereren en bepaalde delen van de compositie te benadrukken. “Door zo te glazuren kan ik deze landschappen laten ontstaan. Soms dwaal ik af en ontstaan er wildere uitwerkingen.”
Wim Schot, tekeningen Van alle kunstvormen is de tekening de meest basale vorm van expressie. Vaak is de tekening, in de vorm van een studie of een schets, de basis voor een kunstwerk. Maar de tekening is op zich zelf ook een kunstwerk. Met zijn tekeningen van bomen portretteert hij een facet van de natuur. De boom wordt soms geïsoleerd weer gegeven, maar ook in de context van de omringende natuur en bebouwing ontstaat een krachtig, poëtisch beeld. |
2021 ETALAGE en later toegankelijk
maart t/m mei 2021 Open voor private viewing
Het kijken naar de wolken, de bomen, het licht. Het voorbijgaan van de seizoenen, kalende takken, oranje herfst, uitbottende bomen..
Er is zoveel te beleven in het landschap. Teveel, overweldigend.
Daarnaast is er de reeks "het verstrijken van de tijd" Een beeldverslag over meerdere jaren en meerdere seizoenen. Met als onderwerp het rievieren landschap in de omgeveing van Wijk bij Duurstede. Deze werken zijn “en plein air” geschilderd
|
2020 SEPTEMBER-NOVEMBER
Kees van der Velden studeerde grafisch ontwerpen aan de kunstacademie in Arnhem (nu Artez)
Van der Velden woont en werkt in Zeist:
Hij wil in zijn schilderijen een persoonlijke wereld creëren die tegelijk ruimte laat voor een eigen interpretatie bij de kijker. Elk schilderij komt tot stand via een dynamisch proces dat ruimte laat voor het doen van ontdekkingen. Zonder vooropzet en met telkens weer eigen wetten en eisen waarbij de voltooiing van het werk zich aankondigt in een soort eurekamoment.
|
2020 JUNI-JULI
Mikael Jacobsson, schildeijen
Gerrit van Lieshout, beelden |
2019 september/oktober
Over zijn werk zegt Marco de Vente onder meer het volgende:
“In mijn werk ga ik uit van de zichtbare werkelijkheid, ik moet voor me zien wat ik schilder of teken. Ik hoef er niet ver voor weg, mijn woonomgeving geeft mij voldoende inspiratie. In vakanties ga ik graag naar Normandië waar ik "en plein air' schilder en teken.
Rondom Utrecht kunt u mij ook schilderend en tekenend aantreffen. Buiten schilder ik op kleine panelen om snel te kunnen werken. Maar ook etsplaten bewerk ik buiten. Thuis wordt er dan nog wel heel wat bijgeschaafd.” |
2019 mei/juni
Walter Simon (1962) is een schilder van landschappen, daarin past hij in een lange traditie.
Een combinatie van een traditioneel landschap met houten constructies als drager. De constructies kunnen leesbaar zijn als een boek, of uitklapbaar, of anderszins gevormd. Walter speelt een spel met illusie en de realiteit, zoals we die waarnemen. Hij doet dit met een manier van schilderen die eerder documentair, dan lyrisch genoemd mag worden en schept daarmee een aandachtige eigen poëzie. De schilderijen zijn in hun ruimtelijke werking verrassend, soms monumentaal, maar overschreeuwen zich zelf nergens.
Onverstoorbaar en wars van nieuwe modes in de kunst timmert, schuurt en schildert hij met voelbaar plezier voort. |
2018 november/december
Mikael Jacobsson, schildeijen
Erwin Pattipeilohy, beelden
Rob Jacobs, schilderijen
Henri Poppelaars, beelden
|
2018 september/oktober
Loes ten Brink, schilderijen
Gerrit van Lieshout, beelden |
2018 maart/april/ mei
De serie bestaat uit schilderijen waarbij L-Tuziasm een verbinding tussen verschillende stijlen bewerkstelligt. Kenmerkend voor de serie is de diversiteit aan namen die aan het project meewerken. Van mixed media kunstenaar Udo Braehler tot internationaal opererend streetart artiest OX Alien uit Rotterdam.
Het project bevat een veelvoud aan vormen van verbinding en grensvervaging, tussen disciplines, tussen kunstenaars en werkwijze, en tussen zogenaamd hoge en lage cultuur. De stadse omgeving als terugkerend thema van L-Tuziasm loopt als een rode draad door de serie heen en verbindt de werken onderling met elkaar. |
2017 november / december
Evert Meilink:
Schilderen en nadenken over mijn kunst is de constante in mijn leven. Het kleine paadje dat ik tot nu toe heb afgelegd in de kunst blijft me nog steeds verder voeren in een weids en eindeloos onderzoeksterrein. Vooruitlopend op wat ik verwacht de komende tijd. Van het schilderen naar de werkelijkheid, als dat al zou kunnen, groei ik langzaam richting een vrijere en meer gevoelsmatige omgang met thema’s en voorwerpen, die op meerdere manieren geïnterpreteerd kunnen worden. Daarbij verwacht ik dat stemming en licht een nog sterkere rol gaan spelen dan ze nu al doen. |
2017 september / oktober
Danielëlle van Ameijde
Geïnspireerd door de Metamorfosen van Ovidius legt Daniëlle van Ameijde de vergankelijkheid, of transitie, van bloemen vast. De schoonheid van een bloem in volle glorie doet niet onder voor haar staat van verwelking. Zij gebruikt planten als sublimatie voor deze existentiële vraag. Focussend op de ongrijpbare scheidslijn tussen levend en dood. Danielle wil haar de weerslag van haar projecten delen met een zo groot mogelijk publiek in de vorm van aansprekende thema’s en beelden.
Samengevat: Alles in de kosmos is voortdurend in beweging, niets blijft gelijk, maar ook niets vergaat volledig. |
2017 juni / juli
Joris van der Horst
De natuur van het hooggebergte is al lang een drijvende fascinatie achter mijn werk. Het omgaan met de complexiteit van de vormen van de natuur biedt een grote uitdaging. 2 jaar terug kwam ik na een reis door het Mont Blanc gebied tot een paar conclusies in mijn schilderen waardoor ik naar mijn idee een grote stap vooruit kon zetten. De schilderijen op deze tentoonstelling zijn daar de weerslag van.
De vraag daarbij is altijd: wat maakt iets tot een schilderij? Het is niet heel moeilijk om iets af te beelden op een plat vlak in verf, maar dat is een plaatje, geen schilderij. Wanneer en hoe verandert het plaatje in een schilderij?
|
2017 maart / mei
|
2016 november / december
Loes ten Brink
Het landschap met als theme "tussen lucht en aarde"
Zeegezichten van Terschelling en al even Nederlandse rivierlandschappen. Trefzeker op het doek gezet door een natuurliefhebber on optima forma. |
2016 september / oktober
Een expositie van een viertal kunstenaars waarbij grafiek is al zijn verschijningsvormen de hoofdmoot vormt.
Van monotypes (unica, elke keer weer) tot hardcore etsen (in gelimiteerde oplage)
Aangevuld met beelden in brons.
|
2016 mei / juni
Marco de Vente
Grafische techtniekken en het Hollandsche landschap:
"Als kind fietste ik van de Meern naar Haarzuilens om daar bij het kasteel te tekenen, die omgeving heb ik altijd erg inspirerend gevonden. Het is nu ook weer de omgeving waar ik tot mijn onderwerpen kom. " |
2016 maart / april
Karin Buchholz
Karin Buchholtz combineert fotografie met schilderkunst.
Urban Stills is een serie zelfgemaakte analoge foto’s, geprint op doek waarna ze zijn bewerkt met onder meer acryl-verf, en -krijt en oliepastel. De beelden worden bewerkt, niet gemanipuleerd of gefotoshopt en toch verandert wat we zien en beleven. |
2015 november / december
ROB JACOBS
|
2015 september / oktober
GINY MOOREN keramiek
GERRIT van LIESHOUT beelden
L-TUZIASM a.k.a. Lars schilderijen |
2015 mei / juni
ANNA POTTER
Boekpresentatie:The book started with an exploration of why my mother is the way she is the working title was ‘I Found Out What Was Wrong With My Mother’.
Our relation-ship is complicated and loving, but I could never really understand what it was that drove her. I decided that I would walk a mile in her shoes and that’s when I went to Den Haag with the little Brown Bag that my Grandmother had grabbed while fleeing
My paintings are a similar exploration, turning inward to scenes of stillness, air and water that swirl in the light, grey or golden as a northern sky. The stillness of the scenes masks a deeper tension, a tension that hides from the viewer’s gaze until time is spent looking at it, gradually unravelling the layers, and moving the eye through the smudged and mingled colour. |
2015 maart / april
MONICA PEREZ VEGA
Mijn werk is gebaseerd op een thema van aanpassing. Ik ben geïnteresseerd in hoe we ons aanpassen aan onze omstandigheden en omgevingen en hoe de natuur zich aanpast aan de door de mens veroorzaakte invloeden. Wonen en werken in stedelijke omgevingen met verschillende mate van groei en verval; van de radioactieve scheepswerf van Hunter's Point San Francisco tot de zich voortdurend ontwikkelende kunstmatige eilanden van Oost-Amsterdam, Ik voel me vaak belaagd door de wereld van de onzichtbare toxiciteit. Daarom stel ik me het organische in haar aangepaste vorm voor als onverwachte texturen, kleuren en vormen. |
2014 november / december
FLOS POL
SYBREN DE GRAAFF
LOES TEN BRINK
Sybren de Graaff en Loes ten Brink, te samen vormen zij het Betuws Beeldend Collectief. Drie kunstenaars die elkaar inspireren en stimuleren bij hun zoektocht om nieuwe wegen te vinden om hun beleveing van de natuur vast te leggen
|
2014 september / oktober
Object CFBDSIR2149
Eenzame planeet drijft weg van zijn ster.
Een beeldverhaal in papier.
Petra Poolen maakt papier op Japanse wijze. In dit papier schept ze diverse materialen om zo haar eigen universum vorm te geven. De serie werk die bij galerie Rob Rademaker tentoongesteld wordt, gaat over Object CFBDSIR2149, een eenzame planeet die wegdrijft van zijn ster. Petra zag een bericht hierover op het NOS-journaal. Het verhaal intrigeerde haar en heeft haar geïnspireerd tot een beeldverhaal in door haar zelf geschept papier dat gaat over eenzaamheid en onthechting, maar ook over liefde en vriendschap. Over verlies en verlangen. Over gemis en het grote zwarte gat. Over kwetsbaarheid en de kracht om opnieuw te beginnen. Over zoeken en gevonden worden. Over schoonheid. Maar vooral over hoop. Hoop op een beter leven in een mooier universum.
|
2014 mei / juni
Nana Derksema toont haar grafische werken in de vorm van monotypes, ets/monotypes en papier-drukken. Haar werk bestaat uit natuurstudies van haar directe omgeving, die impressionistische, fauvistische resultaten opleveren.
"Uiteindelijk bestaat mijn werk uit allemaal kleine scheppings-verhaaltjes, een samenstelling van kleuren en vormen die samen een geheel eigen wereld creëren. Bloemen staan met hun wortels diep in de aarde en wolken vloeien samen met het landschap, zodat licht, lucht en water één geheel worden. Bloem- en bladvormen worden uit elkaar getrokken en vinden elkaar in een nieuwe wereld, de wereld van verandering, droom en fantasie.
|
2014 maart / april
Monique Boutens is een kunstenaar in hart en ziel, zij weet als geen ander emoties en verhalen uit het dagelijks leven in haar werk te leggen. In heldere kleuren en lijnen weet Monique haar verbluffende techniek om te zetten ineen prachtig kunstwerk.
De techniek verraadt vele jaren van hard werken, gedisciplineerd experimenteren en vooral geen concessies doen. Het getuigt van passie voor haar materiaal. In het werk van Monique is sinds eind 2010 vaak het thema huis/ stad te vinden. Als bewoner ben je nieuwsgierig naar buiten. Maar van buiten ben je nieuwsgierig naar binnen. Je weet van elkaar dat je elkaar ziet maar je kent elkaar en elkaars verhalen niet. Achter de ramen in het werk van Monique Boutens vind je bekende personen uit de actualiteit maar ook volstrekte vreemden. De personen zijn verbonden en vertellen allemaal hun verhaal. |
2013 november / december
De wandpanelen van Ewout Vis bestaan uit stroken vlakglas. Door gebruik te maken van breukhoek en strooklengte wordt een eenvoudige abstracte compositie opgebouwd. De lichtinval en de positie van de kijker zorgen voor verrassende wisselingen van het beeld.
De bronzen beelden van Tjaard Hoogenraad hebben elk een eigen verhaal. Als wetenschapper en kunstenaar (zelf noemt Tjaard zich geneeskunstenaar) combineert hij wetenschappelijke inzichten en dichterlijke fantasie tot aansprekende beelden.
|
2013 september / oktober
Joost Delsink vindt zijn onderwerpen en inspiraties zijn vaak in landschappen en de natuur. De huidige expositie bestaat uit zinderende zomerse impressies van Zuid Spanje. Om precies te zijn Cadiz en het dorpje Mijas bij malaga. De intense luchten en de witte gebouwen worden gecomponeerd tot bijna abstracte beelden die van het doek af lijken te spatten.
Joris van der Horst schildert in aanvang berglandschappen, maar de afgelopen jaren heeft hij zich ook gericht op het schilderen van zijn directe omgeving. Hij vertaalt de romantische blik waarmee hij naar de grootse natuur kijkt naar de stedelijke omgeving. Wat hij daar plezierig aan vind is dat hij daardoor veel gerichter is gaan kijken naar Utrecht. Zowel de prachtige historische binnenstad als de flats en parkachtige omgeving aan de rand van de stad kunnen een intrigerend onderwerp zijn.
|
2013 juli / augustus
Het werk van Anna Potter weerspiegelt een voort-durende fascinatie voor de sporen en littekens achtergelaten door de mens op het landschap ... hoe door de tijd het landschap zich aanpast en groeit in en naar menselijke ervaring. Persoonlijke ervaringen zijn een bron, in het bijzonder de psychische en fysieke littekens..
Leegte en ruimte is het thema van waaruit het project ‘Hortus conclusus’ van beeldend kunstenaar Ton Kruse vertrekt. In zijn vorige atelier, een jaren twintig gebouw verscholen in een verwilderde tuin midden in de stad, ontstonden de eerste werken op papier. Beelden, planten, een tuin die aan het oog onttrokken bestaat en onbereikbaar blijf.t
|
2013 mei / juni
In deze expositie is de nieuwste serie werken van Lou Vos te zien, ontstaan na een reis door Jämtland, Härjedalen in Midden Zweden. De serie omvat schilderijen en etsen. De titel 'Hemlängtan' vertegenwoordigd haar altijd weer terugkerende verlangen naar de ongerepte noordelijke landschappen en natuur. Inspiratie vond ze in verschillende elementen: stenen en mossen, de rendieren en in de kleurrijke patronen in het handwerk van de Sami (Lappen). Lou Vos schildert vanuit de herinnering aan een plek; ze schildert geen letterlijke landschappen maar een verbeelding van de atmosfeer, de stemming. De abstracte schilderijen kenmerken zich vaak door intense kleuren en zijn altijd opgebouwd in diverse lagen. Tijdens en na haar reis verdiepte Lou zich in de rendiertrek. Rendieren verlangen ieder jaar weer naar het Noorden, nadat ze de koude winter in het Zuiden hebben doorgebracht. Lou Vos studeerde af aan de HKU in Fine Arts in 1992 en werkt sindsdien als beeldend kunstenaar in haar atelier in Utrecht.
|
2013 maart / april
Door de jaren heen heeft Madelon Gouman gereisd naar Afrika, Azie, het Midden Oosten en de Noord Pool. Dit is een bijna onuitputtelijke bron van inspiratie gebleken. Zij vertaalt (of verbeeld) de impressies van haar reizen in schilderijen met wijde open vlaktes, woestijnen, gletsjers en ijsschotsen. Soms ruw en dan weer glad. Haar meest recente werk, de serie "GLOBAL WARMING" geven de effecten van de opwarmende aarde op de aardkorst weer.
Het merendeel van de op deze expositie getoonde werken van Simon Hof zijn sterke, gesloten, monumentaal aandoende vormen. De kegels, doosvormen en spiralen worden gevormd uit klei. Naast de vormgeving van het object, besteedt hij bijzondere zorg aan de glazuren. Enerzijds het onvoorspelbare craquelé, typerend voor de raku methode, anderzijds de scherpe afbakening tussen diverse vlakken. Zo wordt een spanning gecreëerd die blijft boeien. |
2012 november / december
Marije Lameijer, Joke Rijneveen en Lou Vos
Schilderijen, grafiek en keramiek
Joke Rijneveen en Lou Vos benaderen het landschp elk op hun eigen wijze: Joke (sur)realistisch, met een facinatie voor vogels. Lou abstraheert haar indrukken van reizen tot gevoelige schilderijen en intrigerende grafiek. Daarnaast presenteert Marije haar beelden van mensfiguren, vaak met toevoeging van volgels. Kortom een bijzondere expositie waar de energie van de werken elkaar versterkt. |
2012 september / oktober
Monique Boutens mozaiek
In het werk is sinds 2010 het thema stad / huis te vinden. Achter de ramen van de huizen vind je personen. Bekende personen en volstrekte vreemden. Als een soort facebook of in dit geval stadsgezichten
Gerrit van Lieshout beelden
Het betreffen zonder uitzondering mensfiguren, erotisch en / of humoristisch, hoewel daarover uiteraard te twisten valt. De beelden worden in sommige gevallen als schokkend ervaren, al wordt dit laatste gerelativeerd door een surrealistische toets. |
2012 mei / juni
GINY MOOREN
BIJZONDERE KERAMISCHE OBJECTEN
De werken van Giny Mooren worden met de hand gevormd uit steengoedklei met fijne chamotte. Naast de vormgeving wordt ook veel zorg besteed aan het glazuur. Door toevoegingen van andere materialen wordt een poëtisch of licht surrealistisch beeld gecreëerd. De relativerende knipoog ontbreekt nooit. Een terugkerend element is de vlinder. Zoals de lichte en elegante vlinder voortkomt uit de aardse rups, zo haalt Giny de fantasierijke beelden uit de amorfe klei.
|
2012 maart / april
ANTOINETTE VAN MAARSCHALKERWAART
JORIS VAN DER HORST
Beide kunstnaar vinden hun inspiratie in de natuur. Waar Antoinette lichtval en reflecties abstraheert, zoekt Joris de figuratieve herinneringen aan stad en land op. Twee kunstenaars, twee visies op de weereld die ons omringt |
2011 november / december
CLEM STROEKEN
NATUURACBSTRACTIES & GEDACHTEBEELDEN
Het werk komt voort uit de natuurbeelden die Clem Stroeken meedraagt in zijn herinnering. Zijn belangrijkste inspiratiebronnen zijn dan ook het land, het water, de hemel, de horizon en de mens. De schilderijen zijn gelaagd, ruimtelijk, introspectief en rustig van kleur.
Je ervaart liefde voor de verf, olieverf. Je voelt de gedrevenheid. Je ziet het zoeken naar inhoud en tegelijkertijd naar leegte. Leegte als “contragewicht” voor de volheid van de hectische wereld om ons heen.
|
2011 september / oktober
Ingrid Claessen
Over de werken: Ingrid Claessen kijkt naar de natuur op een bijzondere manier: alle zintuigen worden tegelijk gebruikt. De indrukken die zij opdoet zijn 'muziek voor het oog'. De poëzie van kleuren en vormen is uitgangspunt van haar schilderijen. Ze experimenteert met substantie en gelaagdheid en integreert hierin haar gevoel voor materiaal. De olieverf zelf moet spreken met haar.
Over de kunstenaar: Ingrid Claessen is in 1994 afgestudeerd als autonoom beeldend kunstenaar aan de Hoge School voor de Kunsten in Arnhem (Artez). Ze woont en werkt in Groesbeek. |
2011 mei juni
LOU VOS & TJERK VAN DER VEEN
In de abstracte kleurrijke schilderijen van Lou Vos speelt de natuur een
belangrijke rol. De expositie bevat werken uit de serie 'Canadian Diary'
waaraan zij sinds haar reis naar Canada (2010) werkt. In de 'wild life' en
de voelbare invloed van de Native American (Indianen) vond ze de
vormentaal voor deze serie schilderijen. Getekend in de verf staan deze
elementen symbool voor de onmetelijke grootheid en kracht van die
grote natuur. Tjerk van der Veen vindt zijn inspiratie in geologische verschijnselen
zoals vulkanisme, stollingsgesteenten, rotsformaties en aardlagen. In zijn
keramische vormen zoekt hij de spanning op in het contrast tussen vorm,
textuur en kleur. Door een lange periode van experimenteren ontwikkelde
hij een eigen techniek die kenmerkend is voor zijn beelden.
|
2011 maart april
ROB JACOBS
Rob Jacobs heeft een voorliefde voor de natuur. In de landschappen die hij schildert vangt hij zowel het licht als de sfeer op bijzonder treffende wijze. De broeierige landschappen uit Spanje en Italië met warme kleuren en lange schaduwen doen je verlangen naar een lekker glas wijn op een terras ergens ver weg, terwijl de Nederlandse landschappen in al hun koele frisheid je doen verlangen naar een stevige wandeling met de wind in je haar.
Zelf zegt de schilder over zijn werk: “Het is een persoonlijke belevingswereld die ik op het doek probeer over te brengen. Ik laat de toeschouwer stilstaan bij velden, bergen en meren die ik in een ander licht en kleur heb gerangschikt. Die sfeer van dat licht en de manier waarop ik observeer, is wat ik probeer over te brengen in mijn schilderijen.”
|
2010 november/december
ELS VEGTER
Els Vegter laat zich ondermeer inspireren door satellietbeelden en luchtfoto’s van rivierdelta, kusten, kraters en kloven. Daar waar aardkorst en onderhuidse weefsels samensmelten, begint de uitdaging van schilderen en componeren. Haar werk gaat over materie, huidstructuren en aardlagen. Na een serie Huidlandschappen (2008) werkt zij nu aan een serie Aardelandschappen waarbij zij het landschap benadert van boven, van opzij en dichtbij. |
2010 september/oktober
DICK SCHREINDERS
Dick Schreinders is geboren in 1970 te Beekbergen als zoon van kunstschilder en galeriehouder Dick Schreinders sr. en kleinzoon van de kunstschilder Ben Schreinders (1913-1983)
Dick studeerde klassiek gitaar aan het conservatorium van Denia (Spanje). Dick leerde het schildersvak al jong van zijn grootvader en vader. Hij zet nu de familietraditie van kunstschilders voort.
|
2010 8 t/m 12 september
Galerie Rob Rademaker heeft met veel plezier een aantal kunstenaars mogen vertegenwoordigen op de Open Art Fair in de Jaarbeurs te Utrecht:
LOU VOS : Schilderijen en keramiek
GERRIT VAN LIESHOUT : Beelden in keramiek en brons
ROB JACOBS : Schilderijen
ELS VEGTER : Schilderijen
DICK SCHREINDERS : Schilderijen |
2010 mei/juni
CAROLINE MATSER
Het werk van Caroline bestaat uit schilderijen van acryl op linnen: abstract kleurrijk werk en verschillende soorten bloemen. Felle kleuren in diverse materialen spreken haar erg aan. Haar werk heeft een heel eigen karakter: primaire kleuren, strak en veelal groot van formaat. |
2010 maart/april
Een gecombineerde expositie van faschinerende schilderijn en verrassend keramiek.
GEMMA BOUMAN :
Haar schilderijen treffen direct hun doel. Coloristisch van aard, met stevige streken op het paneel gezet vertaalt zij hier de avontuurlijke reizen die zij door het Midden Oosten, Zuid Amerika, Afrika maakt.
Flarden van alle impressies worden op verrassende wijze verwerkt tot abstract figuratieve sprookjes binnen het kader van het paneel.
SILVIA BORGERS : Bij het uitvoeren van mijn werken laat ik mij, tegen wil en dank, inspireren door de actualiteit. De polarisatie binnen onze eigen samenleving en het tribale geweld dat zich elders voor doet.
Mijn inspiratie is mijn uitgangspunt, vervolgens werk dit thema uit waarbij ik me niet beperk tot de realiteit. Hetgeen resulteert in fantastisch realistische werkstukken.
|
2009 november/december
Het werk van Lou Vos is gebaseerd op elementen uit de natuur. Landschappelijk abstracte schilderijen en organische keramiek. Verstild en aards van sfeer. Een schilderij wordt een plek om te mijmeren, om even stil te staan.
|
2009 oktober/november/december
De beelden van Gerrit van Lieshout zijn met recht surrealistisch te noemen. Het uitgangspunt is het menselijk lichaam: door ingreppen worden deze als het ware betoverd. Toevoegingen, wijzigingen en vervormingen zijn de manipulaties die de kunstenaar toepast. |
2009 september/oktober
De schilderijen van Marion Waltman laten zich niet in een vakje stoppen. De ene keer zwart-wit dan weer zeer kleurrijk, altijd spat het acryl van het doek! De ene keer abstract, dan weer met figuratieve elementen of zeer figuratief, elke keer weer een verrassing.
De kunstenares zegt hierover zelf: "Je weet nooit hoe het schilderen verloopt. Je begint met een leeg doek, stelt je kwetsbaar op en uiteindelijk wordt het een sterk resultaat. Sommige processen laten zich vooraf niet bedenken."
|
2009 jun/juli
Licht, transparantie, opaciteit, sterkte, kwetsbaarheid, stevigheid, vloeibaarheid en ruimtelijkheid zijn de belangrijkste uitgangspunten voor de glasobjecten.De toegepaste technieken zijn Fusen, Pâte de Verre en Kiln-casting. Naast pure glasobjecten is Co bezig het glas te combineren met andere materialen. Met hout, uitgeslepen lijnen in het glas door te laten lopen in een houten basement. Met aardewerk, ongeglazuurd porselein zo dun mogelijk uitschrapen tot het haast doorschijnend is, daarin nog meer doorzicht forceren door het aanbrengen van kleine gaatjes en dat bijeen te brengen met glas. Het glas zelf is het fascinerende onderwerp. Steeds meer laat zij zich inspireren door het materiaal zelf. Met het licht als altijd verrassende medespeler.
|
2009 april/mei
Schilderijen en grafiek uitgevoerd in gemengde technieken.
Sulpturen van handgeschept papier |